Hoofdsponsorschap Antje de Musical
Nieuws

Hoofdsponsorschap Antje de Musical

’Begin vorige eeuw bracht Antje al met alle liefde de Wieërter vlaetjes aan de man. Anno 2024 bakken wij de vlaetjes ter ere van Antje de Musical. Zo’n 100 jaar later, maar mét dezelfde liefde voor het ambacht en ondernemerschap.

Vrijdagmiddag 19 januari is het hoofdsponsorschap van Bakkerij Heerschap voor Antje de Musical officieel beklonken met het ondertekenen van het sponsorcontract tussen eigenaar Stan Heerschap en voorzitter Roger Jansen van Stichting Wieërt Amezieërtj.

Bakkerij Heerschap steunt daarmee de spectaculaire musical die op 17, 18 en 19 mei van dit jaar wordt uitgevoerd op het Stationsplein in Weert en het verhaal vertelt van Antje Hendrix, beter bekend als ‘Antje van de Stasie’.

Beproefd recept

Speciaal voor deze gelegenheid bakken onze bakkers de échte Wieërter vlaetjes volgens het een eeuw geleden al beproefde recept.  Stan Heerschap en Roger Jansen (Stichting Wieërt Amezieërtj) hebben samen hun handtekening onder het sponsorcontract gezet. Hiermee heeft Antje de Musical een hoofdsponsor gevonden die perfect past bij het verhaal van Antje. Stan: ‘’Een lokale onderneemster als Antje met de liefde voor het vlaetje en het ondernemerschap past natuurlijk precies bij ons als bakkerij. We zijn dan ook verheugd dat we ons aan zo een mooi evenement hebben kunnen verbinden.’’

‘’Begin vorige eeuw bracht Antje al met alle liefde de Wieërter vlaetjes aan de man. Bakkerij Heerschap bakt sinds 1966 en anno 2024 worden de vlaetjes, ter ere van Antje de Musical, gebakken door onze bakkers. Zo’n 100 jaar later, maar mét dezelfde liefde voor het ambacht en ondernemerschap. Uiteraard worden de Wieërter vlaetjes voorzien van de herkenbare ribbelrand en zijn ze dun van leer en dik van smeer, zoals dat zo mooi heet. Want je moet de vulling proeven en niet de bodem, zoals ik leerde van mijn ouders John en Toos. Echte Weerternaren die ook in Weert het vak leerden’’, vertelt Stan.

Wieërter vlaetje

Vanaf 29 maart zijn de échte Wieërter vlaetjes te koop in alle Albert Heijn Heerschap supermarkten in Weert.  Dit als ideale ‘opwarmer’ richting de musical die plaats vindt op 17, 18 en 19 mei. Met het kopen van het vlaetje steun je Antje de Musical. Een gedeelte van de opbrengst gaat namelijk naar Stichting Wieërt Amezieërtj! 

Enkele kaarten zijn nog verkrijgbaar via www.wieertamezieertj.nl of in een van de Albert Heijn Heerschap supermarkten. 

Het verhaal van Antje - De Musical

Twee verhaallijnen in 30 liedjes


Antje - De Musical herbergt niet één, maar twee verhalen. De voorstelling verbindt heden en verleden van Weert en trekt paralellen tussen het tijdperk en de persoon van de legenda­rische Antje Hendrix, die als uitbaatster van de stationsres­tauratie een eeuw geleden vermaard werd om haar Weerter Vlaaitjes, en de fictieve Femke Steegmans, die zich in het hier en nu laat inspireren door de ondernemersgeest van Antje. De historische feiten in deze musical zijn gebaseerd op het boek Antje van de Statie, Op ’t randje van ’t Weerter perron, in 2015 geschreven door Frits Nies, in samenwerking met De Aldenborgh Weert. 


Antje - De Musical begint op 30 oktober 1913. Dit is de dag waarop de ontsluiting van Weert met ‘Holland’ wordt gevierd door de officiële ingebruikneming van de nieuwe spoorver­binding Weert-Eindhoven. Burgemeester Kolkman ontvangt de ministers Lely en Regout, hoofdingenieur Van Heukelom van de Staatsspoorwegen, gouverneur Ruys de Beerenbrou­ck en kamerlid Victor de Stuers die met ‘dat groot stomend monster’ vanuit Eindhoven in Weert aankomen. 

Parallellen 
Vervolgens gaan heden en verleden door elkaar lopen. We maken kennis met de hedendaagse Antje: Femke Steeg­mans. Zij wil een patisserie-lunchroom beginnen en ontdekt in haar familiegeschiedenis dat zij een achterachterkleinkind is van bakker Steegmans uit de Langstraat die een van de leveranciers was van de vlaaitjes die Antje in haar stations­restauratie verkocht. Femke is geïnspireerd door haar onder­nemersgeest. 

De twee verhaallijnen maken dankbaar gebruik van de his­torische parallellen tussen de tijd van Antje en die van nu. Destijds brak de Eerste Wereldoorlog uit, met vluchtelingen­stromen naar het neutrale Nederland, dus ook naar Weert; nu zien we dezelfde stromen, onder meer vanuit Oekraïne. De Spaanse griep maakte destijds wereldwijd 50 miljoen slacht­offers, aan de coronagolven die wij nu over ons heen hebben gekregen zijn inmiddels 20 miljoen mensen overleden. 

Voor- en tegenspoed 
Ook de persoonlijke levens van Antje en Femke tonen de nodige overeenkomsten. Hoewel hun carrières aanvankelijk succesvol zijn, krijgen ze beiden met tegenslagen te maken. Antje verliest in 1917, na drie jaar huwelijk, haar man Theo Pallandt en ook haar tweede echtgenoot Willem Notebos komt vrij jong te overlijden. Ook verliest ze door de Duitse hy­perinflatie van 1923 haar in Duitsland belegd vermogen van 40.000 gulden. 

Femke wordt hard getroffen door corona en problemen bin­nen haar familie. Zij verliest haar vader terwijl de lockdown én de gewetenloze houding van ‘huisjesmelker’ Houtzager haar aan de rand van een faillissement brengen. 

Bekende songs 
De twee verhaallijnen zijn in dertig liedjes gegoten en worden door een verteller aan elkaar gepraat. Het zijn dialectteksten op bekende songs. Die variëren van nummers van de Rol­ling Stones tot Jacques Brel en van Golden Earring tot Tina Turner. (De teksten zijn in het dialect én het Nederlands te volgen in dit programmaboekje.) De toeschouwers worden meegenomen naar de Eerste Wereldoorlog en de vluchtelin­gen uit Frankrijk en België die in Weert aankomen. Ook het bezoek aan Weert van koningin Wilhelmina in 1918 krijgt een plek in deze musical. 

Er is groot feest, met het huwelijk van Antje en Theo, net als met de opening van Femkes patisserie-lunchroom. Maar er is ook diepgevoelde emotie met de tegenslagen van Antje en haar overlijden op 58-jarige leeftijd. 

Chauvinisme 
Enig chauvinisme mag niet ontbreken, zoals in de slogan ‘Koop toch in den vreemde niet wat uw eigen stad u biedt’, in 1932 uitgesproken door burgemeester Kolkman bij ge­legenheid van de opening van de eerste ‘Winkelweek’ van ‘Winkeliersvereniging Weert’. In die toespraak memoreert hij de ondernemersgeest van de legendarische Antje Hendrix. Femke hanteert samen met andere ondernemers diezelfde slogan als zij opkomen voor de belangen van de Weerter mid­denstand. 

Eind goed, al goed 
Wat er ook gebeurt, oorlog, inflatie of pandemie, Weertena­ren als Antje en Femke zetten er hun schouders onder. En dan komt er voor Femke hulp uit onverwachte hoek… 

Tekst: Ton Adriaens